متفورمین می تواند به میزان قابل توجهی خطرات مرگ ناشی از COVID-19 را در زنان کاهش دهد

3دسامبر 2020 - محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مینه سوتا و گروه UnitedHealth در یکی از بزرگترین مطالعات مشاهده ای جهان بر روی بیماران  COVID-19دریافتند که متفورمین با کاهش قابل توجه خطر مرگ ناشی از COVID-19 در زنان ارتباط دارد.

متفورمین یک داروی رایج برای کنترل سطح قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است. همچنین این دارو، پروتئین های التهابی مانند TNF-alpha را که به نظر می رسد COVID-19 را وخیم تر می کنند، کاهش می دهد.

این مطالعه که در The Lancet Healthy Longevity منتشر شده است، یک تجزیه و تحلیل گروهی گذشته نگر است که بر اساس داده های بیماران از گروهUnitedHealth ، انجام شده است. محققان حدود 6000 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 یا چاقی را که به دلیل COVID-19 در بیمارستان بستری بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و ارزیابی کردند که آیا مصرف متفورمین با کاهش مرگ و میر در این افراد ارتباط دارد یا خیر.

آنها دریافتند که احتمال مرگ زنان دیابتی یا چاق، که به دلیل بیماری COVID-19 در بیمارستان بستری شده اند و قبل از بستری شدن در بیمارستان، یک نسخه 90 روزه متفورمین را مصرف کرده بودند، در مقایسه با زنان مشابه که این دارو را مصرف نمی کردند، 21 تا 24 درصد کمتر است. این کاهش خطر مرگ در میان مردان میزان قابل توجهی نبود.

مطالعات مشاهده ای از این قبیل نمی توانند قطعی باشند، اما به رشد شواهد کمک می کنند. مشاهده ی این ارتباط بیشتر در زنان نسبت به مردان ممکن است به کاهش التهاب به عنوان مکانیسم اصلی تاثیر متفورمین در کاهش خطر مرگ ناشی از COVID-19 اشاره داشته باشد.

محقق اصلی این پژوهش، دکتر Carolyn Bramante، استادیار گروه پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه مینه سوتا گفت: یک پایگاه داده بزرگ که مناطق مختلف جغرافیایی را پوشش می دهد، به ندرت در دسترس است. ما خوشبختانه فرصتی برای انجام این تحقیق در کنار گروه UnitedHealth داشتیم، با این وجود، تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود.

دکتر Deneen Vojta، معاون اجرایی تحقیق و توسعه سازمانی گروه  UnitedHealth، گفت: در حالی که روش های درمانی موثری برای کاهش آسیب ویروس SARS-CoV-2 در حال ابداع هستند، مهم این است که ما همچنین به دنبال ارزیابی داروهای معمول قبلا استفاده شده با مشخصات ایمنی مناسب برای توانایی آنها در مبارزه با این ویروس باشیم.

نتایج این تحقیق، رهنمودهای جدیدی را برای تحقیق علیهCOVID-19 ارائه می دهد. با همکاری دکتر Tignanelli، استادیار گروه جراحی در دانشکده پزشکی دانشگاه مینه سوتا، دکتر Bramante یک برنامه دارویی جدید را برای استفاده از متفورمین برای درمان و پیشگیری از COVID-19 به سازمان غذا و دارو ارائه داد.

سازمان غذا و داروی آمریکا،این برنامه را تأیید کرد. دکتر Bramanteو Tignanelli کمک مالی بنیاد پارسموس را برای انجام یک مطالعه آزمایشی تصادفی چند سایتی با همکاری مدیر اجرایی تحقیقات بالینی گروه تحقیق و توسعهUnitedHealth Group ، دکتر Ken Cohen،دریافت کردند.

ثبت نام برای این آزمایش اولیه از 8 دسامبر آغاز می گردد و در صورت در دسترس بودن بودجه اضافی به یک آزمایش بزرگتر منجر می شود که برای بدست آوردن نتایج مهم بالینی کاملاً مناسب است. محققان هنوز به دنبال بودجه برای این تحقیق هستند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201203/Study-shows-metformin-can-significantly-reduce-COVID-19-death-risks-in-women.aspx